
De populairste datingapp van de afgelopen 10 jaar wordt steeds vaker overgeslagen door jongeren.
Zo’n 50% van de 18- tot 29-jarigen maakt gebruik van een dating app. De populaire Tinder, Bumble of Hinge denk je misschien.
Maar ze verruilen deze plaftforms juist voor datingapps waarbij de nadruk minder op swipen ligt.
Dating apps met video
Traditionele dating apps draaien om je profiel, swipen, matchen en chatten.
Echter de nieuwe generatie apps legt zijn focus op heel ander aspect.
Namelijk video. En dat valt bij de Generatie Z in de smaak. Volgens LA Times Today reporter Jaimie Ding ervaren steeds meer mensen het swipen als een druk. Na het swipen en het matchen moet het gesprek direct beginnen. Er zijn geen andere mogelijkheden.
“Ik denk dat mensen moe worden van die druk. Ze willen mensen op een meer natuurlijke manier leren kennen via sociale media apps en dergelijke,” zegt Ding.
Snack is één van de datingapps die de nieuwe weg inslaat.
Snack is vergelijkbaar met TikTok. Je scrollt hierbij door video’s van anderen om ze te leren kennen. In de video’s tonen gebruikers hun levenstijl, showen ze hun mode, tonen ze hun hobby’s of delen ze wat over zichzelf.
Net zoals op TikTok is het dan mogelijk om die video te liken. Om vervolgens meer van elkaar te weten te kunnen komen en te onderzoeken of er een match is.
Humor is #1
Snack heeft de smaak sterk te pakken, want ze gebruiken TikTok om zichzelf te promoten. Door het vergelijkbare concept kan Snack goed gebruikmaken van TikTok.
Ze tonen daar regelmatig een vaak hilarische miniatuurdatingshow. En gebruiken hier weer korte stukjes video van om te posten en zichzelf te promoten.
Ook dating app Schmooze zet humor centraal om gebruikers te binden. Schmooze doet dit door middel van op memes.
Hun algoritme leert op welke type humor elke gebruiker heeft en koppelt je dan op basis daarvan aan iemand met een vergelijkbare meme-smaak.
Stockfoto’s als matchingtool
Kan het nog moderner?
Dating app Iris, slaat weer een compleet andere weg in. Deze app gebruikt weer vooral uiterlijk als matchmaker. Maar steeks dit in een nieuw jasje.
Je scrollt namelijk door verschillende stockfoto’s. Hierdoor leert de app wat jouw voorkeuren qua uiterlijk zijn. Hierdoor krijg je profielen aangeboden die aan jouw voorkeur qua uiterlijk voldoen.
Waarschijnlijk mensen tot wie jij je ook echt aangetrokken voelt.
Kansen voor nieuwe datingapps
De coronapandemie heeft gezorgd voor de rappe toename aan datingapp keuze en de ontstane variatie hierbinnen. De afgelopen twee jaar stond namelijk vooral in het leren kennen van mensen online. Iedere datingappontwikkelaar zag de kans om zijn manier als beste te promoten.
In het begin van de pandemie stak Tinder nog met kop en schouders boven de rest uit. Toen behaalde de app een mijlpaal van drie miljard swipes op een dag. Hoe dit er in de toekomst uit gaat zien met de wens om elkaar op andere manieren te leren kennen is de vraag.

› Ja, stuur me 'de 3 schakels in zijn mannenbrein' nu gratis!
Oh, en vergeet hieronder je gratis download niet ;)
Liefs,
Mathijs Dingjan
Schrijf een reactie